بعضی از رسانهها به شکلِ زشتی به ذهن مخاطبان تجاوز میکنند. یک نوع تجاوز پنهان که شاید هیچوقت کسی متوجه آن نشود.
توی این نوشته ترفندی را معرفی میکنم که رسانههای زرد و حاشیهساز بهوسیلهٔ آن بازدیدهای زیادی میگیرند، دروغ میگویند و به ذهنها تجاوز میکنند.
از چه صحبت میکنیم؟
تله کلیک یا کلیک بیت (clickBait)
چند سالی قبل حین وبگردیهایم، چیز عجیبی میدیدم، با تیترها و محتواهای جذاب و ترغیبکنندهای روبرو میشدم که ناخودآگاه روی آن کلیک میکردم اما محتوای آن زمین تا آسمان با چیزی که در عنوان گفته شده بود فرق داشت، بعدها فهمیدم که به این ترفند شیطانی، تله کلیک میگویند.
تعریف دانشنامۀ آکسفورد: تله کلیکی به محتوایی گفته میشود که هدف اصلی آن فقط جلبتوجه و کلیک روی یک پیوند خاص است.
به بیان سادهتر؛ تله کلیک، محتوایی هیجانانگیز، فریبنده، مبهم و گمراهکننده است که به مقصدی بیربط و دروغین هدایت میشود.
الکساندرا کتونی (Alex Cattoni) که مدرس کپی رایتینگ در کاناداست، توی یکی از پستهای وبلاگیاش مینویسد:
بهعنوان یک بازاریاب به شما میگویم، اگرچه ممکن است تله کلیک، برای شما طعمههای بسیاری بیاورد اما برای برند مضر است و وفاداری مشتری به برندتان را خراب میکند. اگر مشتری حس کند شما او را فریب دادهاید باید با آن مشتری خداحافظی کنید.
چند نمونه تله کلیک
- ملاقات این زن با قاتل شوهر خود
- عکس فلان بازیگردر حمام
- پسری که مخ دختر ترامپ را زد
سه نمونۀ بالا سهتا عنوان دروغگو بودند که در اینترنت دیدم:
اولی: مربوط به تبلیغ کرم رفع تیرگی بود.
دومی: عکس پرسنلی آن بازیگر را توی وان حمام انداخته بودند.
سومی: پسری که ادعا میکند سلطان مخ زنی جهان است و دورۀ آموزشی مخزنی برگزار میکند.
چه کسانی از تله کلیک استفاده میکنند؟
- افرادی که از آسیبهای آن خبر ندارند
- رسانههای زرد که گدای توجه هستند
- افرادی که چیزی در چنته ندارند و فقط میخواهند با جلبتوجه مردم بازدیدشان بالا برود
- و…
توی محتوایی که آلوده شده به تله کلیک، ادعا و اثبات هفت پشت غریبه هستند
و اگر شما نتوانید ادعاهایتان را اثبات کنید یعنی با دستان خود، برندتان را خفه کردهاید.
اگر همینالان اینستاگرام را زیرورو کنید تا دلتان بخواهد تله کلیک میبینید.
اشتراکها: | محمد سلیمانی