سلام محمد سلیمانیام و توی این نوشته قصد دارم کمی دربارۀ عنوان نویسی صحبت کنم.
عنوانها نقش مهمی در جلبتوجه خوانندگان دارند. عنوانی که جذاب، آموزنده و مرتبط با خواننده باشد او را جذب کرده و به دانستن بیشتر، مشتاق میکند.
در زیر ۱۴ تکنیک و ساختاری وجود دارد که میتوانید از آنها برای نوشتن عنوانهای جذاب، کاربردی و متناسب استفاده کنید.
۱: عنوانهای سؤالی
سؤالی بپرسید که به خواننده مربوط باشد و بهدنبال پاسخ آن باشد. مثال: «آیا برای افزایش بهرهوری خود آمادهاید؟» «چگونه میتوانید تعادل کار و زندگی خود را بهبود بخشید؟»
۲: چگونه؟
برای مشکل متداول خوانندهتان یک راه حل پیشنهاد دهید. مثالها: «چگونه یک برنامه بازاریابی موفق ایجاد کنیم» «۱۰ گام آسان برای غلبه بر اهمالکاری»
۳: عنوانهای فهرستی
تعداد نکات، ترفندها یا استراتژیهایی را که خواننده از محتوای شما یاد میگیرد، مشخص کنید. مثالها: «۷ روش ساده برای صرفهجویی در هزینههای مواد غذایی» «۱۲ مقصد مسحورکننده برای ماجراجویان»
۴: عنوانهای فرمان دهنده
به خواننده بگویید چه کاری انجام دهد و احساس فوریت ایجاد کنید. مثالها: «امروز کنترل امور مالی خود را بهدست بگیرید» «سفر تناسباندام خود را همین حالا شروع کنید»
۵: عنوانهای شگفت انگیز
از یک واقعیت، آمار یا بیانیه شگفتانگیز برای جلبتوجه خواننده استفاده کنید. مثالها: «مزایای شگفتانگیز نوشیدن چای سبز» «آیا میدانستید ۸۰ درصد تصمیمهای مالی شکست میخورد؟»
۶: عنوانهای اسرارآمیز
فضایی از کنجکاوی ایجاد کنید و خواننده را برای کشف کردن ترغیب گنید. مثال: «راز دستیابی به اهداف مالی» «مزایای پنهان مدیتیشن را کشف کنید»
۷: عنوانهای کنجکاوی برانگیز
خواننده را با واقعیت یا ایدهای که ممکن است نداند، جذب کنید. مثالها: «دریابید که چرا دویدن برای سلامت روان شما مفید است» «مزایای ناشناخته باغبانی را کشف کنید»
۸: عنوانهای احساسی
با بیان ایدهای که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، به احساسات خواننده متوسل شوید. مثالها: «درد ازدستدادن یک عزیز» «لذت یافتن عشق واقعی»
۹: عنوانهای هیجان انگیز
از زبان هیجانانگیز برای جلبتوجه خواننده استفاده کنید. مثالها: «حقیقت تکاندهنده درباره غذاهای فراوریشده» «مزایای باورنکردنی روزهداری»
۱۰: عنوانهای منفی
روی مشکل یا چالشی که ممکن است خواننده با آن روبرو باشد تمرکز کنید. مثال: «خطرات نشستن زیاد» «اثرات منفی استرس بر سلامتی شما»
۱۱: عنوانهای مثبت
بر مزایای یک موضوع خاص تمرکز کنید. مثال: «قدرت مثبت اندیشی» «مزایای رژیم غذایی گیاهی»
۱۲: عنوانهای سود محور
مزایایی را که خواننده از خواندن مقالۀ شما دریافت می کند، برجسته کنید. مثالها: «با این نکات ساده بهرهوری خود را به حداکثر برسانید» «۵ دلیل برای شروع سرمایهگذاری در سهام »
۱۳: سرخط خبرها
برای ایجاد حس فوریت و اهمیت از زبانی به سبک خبری استفاده کنید. مثالها: «اخبار فوری: مقاله ای که خطرات سبک زندگی کم تحرک را آشکار میکند» «گزارش اختصاصی: فواید شگفتانگیز مدیتیشن»
۱۴: عناوین فوریت دار
به خواننده این احساس را بدهید که باید برای استفاده از یک پیشنهاد محدود به سرعت عمل کند. مثالها: «آخرین فرصت برای ثبت نام در کنفرانس» «همین حالا بخرید و ۲۰٪ در خرید بعدی خود صرفه جویی کنید»
امیدوارم این مطلب به کارتان بیاید اگر سوالی داشتید برایم کامنت کنید
مخلص شما محمد سلیمانی